דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נייר עמדה מס' 1: על שאלת זהותה של מפלגת קדימה 

מאת    [ 12/11/2009 ]

מילים במאמר: 926   [ נצפה 2797 פעמים ]

 

נייר עמדה מס' 1: על שאלת זהותה של קדימה  /  נמרוד נוי

11/11/2009

כללי

כל מאמציי בקדימה הם בחזקת עיון והגות מכווני עשייה. לא תאוריה לשמה אלא מחשבה מושכלת ומקצועית המכוונת כולה לעשייה. אני הולך רחוק עם החשיבה המקצועית וזאת בכדי ליצר תשתית מחשבתית ותובנות רחבות שיאפשרו לנו להתמודד באופן מושכל ואיכותי יותר אם שאלות השעה המעסיקות אותנו, כאן היום ועכשיו, וגם כדי להתמודד בהצלחה מרובה יותר עם עתידים המתדפקים על דלתותינו. אני שואל את השאלות הגדולות באמת ומטפל במרכיבים האסטרטגיים של המפלגה, שהיא כה חסרה אותם, וזאת על רקע ניסיון נרחב להבין את חולשת המערכת הפוליטית בישראל ולתת לה תשובות.

במסגרת זו אני עוסק בשתי קטיגוריות עיקריות של  עניינים. האחת ממוקדת סביב שאלת זהותה של המפלגה, והשנייה בשאלת דרכי התנהלותה. נייר עמדה זה מוקדש לזהותה של המפלגה. לו נדרשתי להמליץ בפני מנהיגות קדימה על סדרי עדיפויות הייתי ממליץ לה להתמקד בזאת תחילה. זה הבסיס הראשוני שממנו יגזרו שאר הדברים. נייר עמדה זה הוא ריכוז עיקריי התובנות המקצועיות שגיבשתי על זהותה של קדימה, ואשר קיבלו ביטוי נרחב במאמריי הרבים. את 'החבילה כולה' - ההמלצות השונות והתשתית העיונית ממנה הם נגזרו - ניתן למצוא במרוכז במסמך המקצועי שהכנתי בשם 'קדימה: יישום תוכנית אסטרטגית'.

 

דברים לזהותה של המפלגה

1. טיעונים

אני בא לטעון כאן שהגדרתה הנוכחית של קדימה כמפלגת מרכז אין בה די כדי להצדיק את קיומה והיא אף גורמת לה לנזק ועומדת לה לרועץ. גם הנסיונות הנואשים לזהותה באמצעות התייחסות לשאלות הלקוחות מהתחום המדיני-בטחוני ומהתחום החברתי-כלכלי, שמקורם ב'היגיון המדינה' ו'הגיון המצע הרעיוני', אינם מספיקים כדי להתגדר בהם.

הגדרתה של קדימה כמפלגת מרכז מקבע אותה כעוד מפלגה באוסף המפלגות הרב הקיימות במדינה, וממקמה בין העבודה לליכוד, וזו לא הכוונה לשמה היא הוקמה. עם החבילה הזאת, שאין בה כל בשורה חדשה לעם ישראל וכל מענה לבעיות האמת שלה, אין לנו מה ללכת לציבור כי אין לנו משהו משמעותי לומר לו, מלבד מכירת אשליות וציפיות שוא למשהו אחר שלא יתגשם.

העניין האידאולוגי והמצע הרעיוני הם כבר 'פאסה' ואין להם את המעמד שהיה בעבר. ועל הבלטה הקטנה של שאלות השלום והבטחון והחברה והכלכלה נמצאים כיום בצפיפות רבה, ברמה העקרונית, כמעט כל הרוב הציוני במדינה. אז מי זאת קדימה - תאמרו לי אתם, בבקשה? מה הוא ייחודה? אני לא הצלחתי להבין את זאת על בסיס ההגדרות דלעיל.

 

2. קביעות חשובות

חולשת המערכת הפוליטית בישראל היא העומדת ביסוד הדברים הלא טובים שקורים לנו במדינה. היא המייצרת כיום הפסדים עצומים לחברה בה ולמדינה כולה. היא הזורעת הרס לכל עבר. חולשת המערכת הפוליטית, ואת שנגזר ממנה ומהשלכותיה הרבות, היא שאלת היסוד של חיינו כיום. הכל מתחיל ונגמר בעניין זה. לא אידאולוגיה. לא מצע רעיוני ולא ויכוח סרק על ערכים.

זירת האידאולוגיה כבר הוכרעה. זירת האינטרסים נחלשה ונשארה רק זירת ההתנהלות. זהו שם המשחק החדש. נתנהל נכון - נוכל להמשיך ולהבטיח את בטחוננו ורווחתנו ולתת תשובה הולמת גם לשאלות ערכיות, מוסריות ותרבותיות המעסיקות אותנו כבני אדם ויהודים בארץ הזאת. וכדי שנתנהל נכון יהיה עלינו להטמיע אל תוככי המערכת הפוליטית תשומות של תעוזת הרוח, מקצוענות ארגונית וחוכמת הניהול.  

 

3. לבסס את זהותה של המפלגה על שני היסודות הבאים:

הראשון נובע מעצם הגדרתינו את קדימה כתנועה המגלמת בתוכה את רוח הליברליזם, המודרנה, והנאורות, כשהדמוקרטיה בשביל אנשיה היא מערכת ערכית מעצבת, ומעצם הגדרתינו את מדינת ישראל כמדינתו שוחרת השלום והדמוקרטית-מודרנית-ומתקדמת  של העם היהודי  ושל כלל אזרחיה. בדרך זו אנו נותנים ביטוי מלא להלך הרוח היסודי של המפלגה ולאופיים הבסיסי של דרכיי התמודדותה עם המציאות. אנו מכסים בזאת את הנושא האידאולוגי-רעיוני שלה, ונותנים לה את המעטפת הערכית יהודית והאנושית אוניברסלית שלה.

היסוד השני מגדיר את המפלגה כתנועה של תקווה חדשה אשר לה שליחות דורית להוציא את מדינת ישראל מתהליכי הסטגנציה וההדרדרות המאפיינים אותה בעת הזאת - תהליכים שמקורם בחולשת המערכת הפוליטית בישראל - ולהצעידה אל עבר עתיד ותקוה חדשים. את זאת היא תעשה על דרך פיתוח עוצמה של חיים דמוקרטיים במדינה, כדלהלן: א) עיצוב מערכת פוליטית הנשענת על שתי מפלגות גדולות חדשות; ב) עיצוב מחדש של תרבות השיח הפוליטי-חברתי-ציבורי שלנו; ג)  קידום ושיפור דרכי התנהלותם של המפלגות בישראל, של הפוליטיקאים והמערכת הפוליטית כולה, וקידום ושיפור דרכי התנהלותה של המערכת השילטונית  בישראל על כל שלוחותיה.

 

דבריי סיכום

שני היסודות שהוגדרו דלעיל מאפשרים לקדימה להחלץ מהצימצום והרידוד שנגזרו עליה מתוקף הגדרתה כמפלגת מרכז וכעוד מפלגה על המפה הפוליטית רבת המפלגות במדינה, ולהגדירה כפלטפורמה המשמשת להתגבשותה של המפלגה הגדולה החדשה, אשר מגלמת בתוכה את רוח הליברליזם, המודרנה והנאורות, כשהדמוקרטיה בשביל אנשיה היא מערכת ערכית מעצבת. רק כך תוכל קדימה להתאפיין בייחוד משלה, במגע של חדשנות לאומית  ובמענה של אמת לבעיות היסוד של המדינה.

על בסיס ההגדרה החדשה הזאת ניתן יהיה לנסח סיפור (נארטיב) שובה לב וראש, ומסר של שליחות (אתוס) מלכד ומגייס, ולצאת עמם לציבור. אנשים מניעים עם רעיונות ולא עם ארגזים, תקנונים, בתי קדימה ועבודת שטח קונבנציונאלית. זו הדרך הנכונה להפוך את קדימה למפלגת שלטון גדולה, רלוונטית ואטרקטיבית. זו הדרך להפוך את המערכת הפוליטית בישראל ממצודה של שמרנות וארכאיות בלב החברה הישראלית לנדבך יסוד תוסס, יצירתי  וחדשני בפיתוח עוצמה של חיים דמוקרטיים במדינה.

אם נתמודד בהצלחה עם מבחן זה הדבר יקרין אין סוף הישגים על מעגלי חיים רבים שלנו, הסובלים כיום מעודף אנרגיות שליליות, הנגזרות, באופן ישיר או עקיף, מחולשתה של המערכת הפוליטית  וניזונות ממנה. קדימה היא אומנם מפלגה חדשה אך אורחותיה כולן ישנות המה, והיא נושאת עימה את חוליי המערכת הפוליטית כשאר המפלגות בישראל. המציאות הציבה מחסום לרוחב הדרך. הפרדיגמה של המשך המצב הקיים ועשיית עוד מאותו הדבר איננה יכולה להימשך יותר, ויש להחליפה בפרדיגמה  של חדשנות לאומית  ושל עשייה מנהיגותית מכוננת. אנו נדרשים כאן לתהליך של 'תיקון עולם' המתבסס על תנופה רבת היקף והאצה גדולה בתהליכי ההבנייה מחדש של המערכת הפוליטית בישראל על כל צדדיה וכל הבטיה.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב